FANDOM

Tiana
RMK1424GM z
Informacje
Płeć kobieta
Status żyjąca
Rodzina
Matka Eudora
Ojciec James (zmarły)
Rodzeństwo Maui i Talja
Szczegóły
Debiut "Księżniczka i Żaba"
Dubbing oryginalny Anika Noni Rose
Dubbing polski Karolina Trębacz

Tiana — jest główną bohaterką filmu Disney'a pt. "Księżniczka i Żaba".

W oryginalnej angielskiej wersji Tiana mówi głosem Aniki Noni Rose zaś w polskiej wersji Karoliny Trębacz.

Profil

Ogólnie

Tiana jest kelnerką pewnej restauracji w Nowym Orleanie. Ma zamiar zarobić wystarczającą sumę pieniędzy by spełnić marzenie jej zmarłego ojca i otworzyć własną restaurację "U Tiany". Podczas balu przebierańców dostaje od swoje bogatej przyjaciółki Charlotty suknię księżniczki co sprawia że zaczarowany w żabę książę Naveen myli ją z prawdziwą księżniczką i prosi ją o pocałunek, który może zdjąć czar (tylko jeśli zrobi to księżniczka). Tiana mimo że nie przepada za żabami zgadza się na prośbę i całuje ją. Ku jeszcze większemu zdziwieniu Naveen nie waca do pierwotnej postaci za to Tiana zmienia się w żabę. Teraz oboje muszą znaleźć sposób na to by zdjąć klątwę rzuconą przez magika voodoo Dr. Faciliera. Nie jest to łatwe wyzwanie ale w końcu pokonują złego czarodzieja i z powrotem stają się ludźmi. 

Tianę często nazywa się księżniczką - żabą bo w bajce zmienia się w żabę. Tiana jest bardzo ładna. Ma zieloną sukienkę. Tiana ma konia o imieniu Luizjana.

Różnice między filmem a oryginalną wersją

Tiana jest oryginalną postacią stworzoną przez Disney'a, jednakże jej przygody były zainspirowane powieścią Elizabeth D. Baker z 2002 r. "Żabia Księżniczka" i baśnią "Żabi Książę" spisaną przez braci Grimm. Naturalnie studio Disneya wprowadziło kilka zmian:

Żabi Książę braci Grimm

  • Główną bohaterką jest księżniczka, natomiast w wersji Disneya jest to kelnerka.
  • Żabi książę odzyskuje ludzką postać nie dzięki pocałunkowi, a dzięki uderzeniu o ścianę sypialni księżniczki (królewna była tak zdegustowana towarzystwem żaby, że rzuciła ją o ścianę).
  • Królewna pierwszy raz poznała żabę niedaleko zamku, pod starą lipą nad stawem w gęstwinie leśnej.
  • W baśni księżniczka bawiła się złotą piłką, która później wpadła jej do stawu. Żabi Książę obiecał, że wyłowi ją, jeżeli królewna zgodzi się z nim zaprzyjaźnić, zabierze go do zamku, podzieli się z nim posiłkiem i pozwoli mu spać w swoim łóżku. Księżniczka zgodziła się tylko po to, by odzyskać swoją piłkę, jednak nie miała zamiaru wywiązać się z umowy. Ostatecznie ojciec zmusił ją do tego, by dotrzymała słowa.
  • W baśni księżniczka nie miała marzenia do spełnienia.
  • W baśni królewna miała starsze siostry, jednak ich liczba nie jest sprecyzowana.
  • W wersji braci Grimm nie ma wzmianki o matce księżniczki, pojawia się jedynie jej ojciec, który jest królem.
  • Zaczarowany książę posiadał służącego o imieniu Henryk, który towarzyszył mu w podróżach.

Żabia Księżniczka Elizabeth D. Baker

  • Bohaterka książki jest księżniczką. Pomimo królewskiego pochodzenia, po pocałowaniu zaczarowanego księcia sama zmienia się w żabę.
  • W książce występują dwie czarownice, natomiast w filmie czarownica i "człowiek cień".
  • Księżniczka była już zaręczona z innym księciem, który okazał się jej największym wrogiem. W filmie ta postać nie występuje.
  • Królewna była siostrzenicą jednej z czarownic, która pomogła jej i księciu wrócić do postaci ludzkiej. Wykorzystała do tego swoją magię. W filmie Disneya Mama Oddie pomogła Tianie i Naveenowi, ale nie posłużyła się czarami. Jej pomoc była jedynie poradą.
  • Księżniczka i książę nie pobrali się dopóki nie stali się z powrotem ludźmi. W filmie Disneya było na odwrót. Najpierw był ślub, a potem przemiana.

Ciekawostki

  • dziewiąta oficjalna księżniczka Disney'a.

Galeria

DP-Tiana

Aby przejść do galerii kliknij tutaj.